Wednesday, November 19, 2008

تجارب الحياة اليومية

أن تعمل علي نشر فكرتك أن تعلم الناس أن الأسلام دين شامل
قد تكون خطبة أو درس وقد يستفيد الناس أو لا لكن أن تكون قدوة ونموذج فذلك شئ صعب خاصة ان كنت تجربه لأول مرة
في الموقع
أتعامل في الموقع مع جنسيات مختلفة أمريكان كوريين كنديين مصريين وبالتالي فالديانات مختلفة والثقافات مختلفة
المهم واحد أمريكي بعد ما أنهيت الاعمال المطلوبة لمكتبه طلب تعديل في بعض الاشياء تم الاتصال بي دخلت بالابتسامة العريضة والمشرقة (صاحب دعوة باه ) المهم طلب التعديلات وأخبرته أن بكرة هتكون حجرة جاهزة
BY AMIRECA ???? BY MASRY????سألني السؤال بكرة
الاجابة مني في ثقة
BY MUSLIM!!!!!!
كل اللي واقفين جحظت عيونهم فعلا لان الاجابة مش في الاختيارات
المهم تم التعامل مع الموقف وصارت حجرة الراجل الامريكي ده مسألة عقيدة بالنسبه لي
الحمد لله خلصت
بكرة الساعة 9 ص كنت عنده أنا وكل اللي كانوا موجدين اليوم اللي فات الحجرة خلصت
I WIN BY MUSLIM!!!??
الراجل بلكنة مصري مكسر اول مرة مصري يقول بكرة وينفذ فعلا
أنا مصمما مصري مسلم
احتفال حار بالمسلمين اللي واقفين أصحاب الديانات الاخري الدهشة تغمر عيونهم أصحاب الجنسيات الاخري فخر يشوبه الحذر من مسلم
بس بجد أن تشعر بالنصرة للاسلام أنك تجعل الاسلام يحترم في المكان أمر يجعلك تمشي علي الارض ولكن ركبتيك تلامسان السماء
*******
بالمناسبة في بعض المسيحين كانوا بيتكلوا علي وانا مش موجود بس في واحد من الناس اللي معايا سمعهم
الحمد لله نسأل الله أن يجعلنا خيرامما يظنون
ويغفر لنا مالا يعلمون
ولا يأخذنا بما يقولون
ربنا لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك

2 comments:

الـفجـريـــة said...

من نعم الله الجميلة جدا جدا ان يعينك على أن تكون صورة جيدة للاسلام اينما كنت..فى الشغل وفى الشارع وفى البيت وفى المواصلات وفى كل مكان

واظن ان موقف زى ده بالاخلاص ممكن يفضل فى ذاكرته وذاكرة اللى حضروه ولا يقف تأثيره عندهم بل يتعدى ذلك..

ربنا يعينك على أن تكون كذلك دائما ويعيننا احنا كمان فى تجاربنا اللى على أدنا يعنى لسه موصلناش لأمريكان..

فنان من الأخوان said...

نسأل الله أن يتقبل منا ويغفر لنا ما أطلع عليه من تقصيرنا بحقه وحق دعوته
و يرزقنا الاخلاص
موضوع الامريكان ده فعلا محتاج شوية أخلاص قليلا ما تجديه عند الاخوة
ربنا يستر علينا

في نعم كتير في حياتنا ممكن نتكلم عنها بس لسه ماجاش وقتها
ربنا لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك